سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
بانکهایی که نه تسهیلات میدهند نه مالیات و نه رئیس!
محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با ایلنا پیرامون بدعهدی بانکها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اظهار داشت: در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن قرار بر این بود که بانکها 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن بپردازند. یعنی 20 درصد از تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند اما تاکنون تنها 20 درصد از این تعهد را به اجرا رساندهاند.(یعنی 80 درصد را نپرداختهاند!)
وی ادامه داد: قرار بر این بود که اگر بانکی به این تعهد خود عمل نکرد به اندازی سهمش در پرداخت تسهیلات مشمول مالیات شود اما اعتراض نسبت به موضوع را در چندین کمیسیون مطرح کردند که عملا اجرای این جریمه امکان نیست یا مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد. بنابراین از جرایم مالیاتی برای اجرای این تعهد از سوی بانکها چیزی در نمیآید.
رضایی افزود: در برنامه هفتم توسعه بر این موضوع تاکید کردهایم که اگر به بانکی برای پرداخت تسهیلات مسکن تکلیف شد و به این تعهد خود عمل نکرد، بانک مرکزی باید نسبت به عزل مدیرعامل این بانک اقدام کند و در این باره اغماض نمیکنیم.[1]
*بخشی از قصهی این تراژدی پر غصه پیش از این در وبلاگ مشرق و با عنوان "گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانکهای متخلف!" به استحضار مخاطبان محترم رسیده بود.
تراژدی کمنظیری که طی آن عملا شاهد یک بخشودگی مالیاتی بزرگ نسبت به بانکهای متخلف از جانب دولت بودیم.
درباره اظهارات آقای رضایی مبنی بر برکناری رؤسای بانکها همچنین باید اذعان داشت: "سالی که نکوست از بهارش پیداست"!
به این معنی که مشکل فعلی استنکاف بانکها نیست بلکه "ناکارآمدی اجرایی" است. معضلی که هر سیستم کارآمدی را از کار میاندازد و بر ناکارآمدی سیستمهای فشل نیز میافزاید.
و مادام که مجلس به سراغ این معضل نرود و در قبال آن دولت را مخاطب مستقیم خودش قرار ندهد؛ عملا تغییری رخ نخواهد داد!
همانطور که از قِبَل مصوبه خوب کالابرگ مجلس تغییری رخ نداد و همانطور که قوانین مسکنی مجلس به درستی اجرا نشدند و تأثیرگذار نشدند.
در بحث تلاش برای تصویب قانون برای برکناری مدیران خاطی همچنین یادآوری این خاطرات نیز ضروری است که طی 2 سال گذشته بارها از طرحهای بانکی دولت (مثل وام بدون ضامن) و برخورد با مدیران بانکهای متخلف صحبت شد اما عملا هیچ اتفاق تأثیرگذاری رخ نداد.
این خاطرهی 2 ساله بایستی چراغ راه مجلس برای تصویب قوانین تأثیرگذارتر و نطقهایی باشد که باید از واقعیت ناکارآمدی اجرایی موجود با مردم سخن بگویند.
***
با دستور جالب استاندار؛
سیستان و بلوچستان بهشت ماشینبازهای ایرانی شد
استاندار سیستان و بلوچستان در خبری جالب اعلام کرد که برای تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سرتاسر استان سیستان و بلوچستان مجوز صادر میشود.
به گزارش ایرنا، محمد کرمی در شورای اداری شهرستان نیکشهر همچنین گفته است: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به دنبال واردات خودرو از منطقه آزاد نیز هستیم.
او میافزاید: استان سیستان و بلوچستان دارای سه منطقه آزاد در شهرستانهای چابهار، سیستان و میرجاوه است بنابراین باید تلاش کرد چرا که فرصتهای خوبی در حال فراهم شدن بوده و آینده این استان درخشان است.[2]
*استان سیستان و بلوچستان حدود 200 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سرتاسر ارض این منطقه؛ یک خبر مسرّتبخش برای جوانان و اهالی هیجان و ماشینبازی خواهد بود.
جادههای زیبای سیستان و بلوچستان حالا و با این دستور استاندار میتوانند پذیرای خودروهای روز جهان باشد و اهالی اتومبیلرانی هم از این فرصت قانونی استفاده کنند.
این در حالی است که سیستان و بلوچستان از جاذبههای تاریخی و طبیعی بسیاری بدیعی نیز برخوردار است که میتواند گزینهای جذاب برای سفرهای خارقالعاده باشد.
***
انتقاد مجلس از یک نگاه اشرافی
بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با انتقاد از اظهارات نماینده دولت در خصوص لوکس بودن هواپیما سوار شدن، گفت: اگر این نگاه بخواهد ادامه داشته باشد چندی دیگر نیمی از دهکهای جامعه باید از سوار شدن بر وسائل نقلیه شخصی منع و با اتوبوس جابجا شوند.
به گزارش ایسنا، "محسن زنگنه" در جلسه علنی روز یکشنبه گذشته مجلس و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون اعطای مجوز به شرکتهای خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی، با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان برنامه تصریح کرد: هر جایی که صحبت از تکریم مردم میشود ما یادمان میافتد که باید انحصاری در کشور ایجاد کنیم. نماینده دولت میگوید هواپیما سوار شدن لوکس است. تصور ایشان این است که فقط سرمایهداران و افراد ثروتمند سوار هواپیما میشوند.
او میافزاید: هواپیما سوار شدن برای مردم ما نباید کالای لوکس باشد. ۴۰ سال است که مردم پای این انقلاب هستند ولی ما وقتی میخواهیم به آنها خدماتی ارائه دهیم یادمان میافتد که ممکن است ارز خارج شود و چندین مساله دیگر.
زنگنه همچنین با کنایه به داود منظور گفته است: بر اساس آماری که بنده از رئیس فرودگاههای کشور گرفتهام اکنون ۱۸۰ هواپیمای فعال در کشور وجود دارد در حالی که حداقل ۵۵۰ هواپیمای فعال نیاز است. آقای دولتمرد خودشان را نگاه نکنند که هر وقت میخواهند بلیت در اختیار دارند. ما به اندازه یک سوم نیاز کشور هواپیما در اختیار داریم. این تجربهای است که سایر کشورهای دنیا از آن استفاده میکنند و در مسیرهای داخلی آنها شرکتهای هواپیمایی خارجی فعالیت دارند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان میکند: از طرف دیگر میگویند باید به آنها دلار داده شود در حالی که اطلاع ندارند براساس قانون، پرداخت این شرکتها بر اساس پول ملی هر کشور صورت میگیرد. این روش، روشی متداول در دنیا است. اکنون نه دولت پول دارد که بخواهد هواپیما وارد کند و نه بخش خصوصی ما آنقدر قدرتمند است که بتواند چنین کاری انجام دهد. به هیچ عنوان بحث سلطه بیگانه نیز مطرح نیست. بنده از این صحبتها تعجب میکنم.[3]
*پیش از این و در ایام دولت روحانی بود که یک فرماندار نیز اظهار کرده بود بنده باید شیشلیک بخورم تا بتوانم بهتر مدیریت کنیم!
اظهاراتی که موجب شکلگیری انتقادات شدید درباره مشی اشرافی و لاکچرینشین برخی مدیران دولتی شد.
و البته قرار بود دیگر شاهد چنین سبک و سیاقی نباشیم!
صحبتهای انتقادی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در رد اظهارات نماینده دولت کاملا صحیح است و حتما بایستی چشمان ناظر جامعه در این زمینه دقیق باشند زیرا بیماری بالانشینی و ژست اشرافی از همین انحرافات ریز فکری آغاز میشود.
در اینجا همچنین باید هشدار داد که مجلس تلاش کند طرح ورود ایرلاینهای خارجی همانند طرح واردات خودروهای خارجی بیسرانجام و بیتأثیر نشود.[4]
هدف مجلس بهبود کیفیت خدمات و اقتصاد است اما این راه با دستاندازهایی مثل ناکارآمدی اجرایی نیز مواجه است که باید برای آن چارهای اندیشید.
***
1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1407359
2_ https://irna.ir/xjNHD2
3_ isna.ir/xdPMkx
4_ mshrgh.ir/1532934